Pizarra inteligente para el aprendizaje en aulas unidocentes de la ciudad de Pampas de la región Huancavelica
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

basic operations
prototype
math
mBlock
arduino operaciones básicas
prototipo
matemáticas
mBlock
arduino

How to Cite

Iquiapaza Machaca, A. S. ., Bendezú Crispín, D., Fernando, A. B. ., & Paucar Curasma, R. (2022). Pizarra inteligente para el aprendizaje en aulas unidocentes de la ciudad de Pampas de la región Huancavelica. Tayacaja, 5(1), 32–38. https://doi.org/10.46908/tayacaja.v5i1.193

Abstract

In this article, the authors implemented a prototype of a user-friendly, didactic and innovative smart whiteboard simulator, which allows optimizing the learning of the basic operations of mathematics in students from initial level to the first grade of elementary school. educational institutions of multigrade type (single teachers) of the province of Tayacaja of the Huancavelica region. For the development of the smart board prototype, the Arduino board and LEDs were used; Furthermore, a friendly interface has been developed in the mBlock software; where basic math operations are presented. The methodology used in the development of the prototype is based on 4 phases: understanding the problem, plan of activities, execution of activities and testing or evaluation of the solution. This work was developed in the Information Management course with students of the II cycle of the industrial engineering career.

https://doi.org/10.46908/tayacaja.v5i1.193
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Arduino (2021) “What Is Arduino?” Arduino. Retrieved December 5, 2021 (https://www.arduino.cc/).

Artavia, G., & Sánchez Meza, R. (2010). Incidencia de la metodología utilizada por los docentes en el proceso del aprendizaje de los niños que asisten a las escuelas unidocentes del circuito 01, Región Educativa de Pérez Zeledón.

Delgado, M., & Solano, A. (2015). Estrategias didácticas creativas en entornos virtuales para el aprendizaje

Makeblock. (2021). mBlock - One-Stop Coding Platform for Teaching and Learning. MBlock.

Maza, S., I. (2021). Estrategias psicopedagógicas de refuerzo escolar que mejoren el rendimiento académico de los estudiantes de las escuelas unidocentes del circuito 01D07C-3 Cantón Ponce Enríquez (Master's thesis, Machala: Universidad Técnica de Machala).

Miranda-Calderón, L. A., & Rosabal-Vitoria, S. (2018). La gestión directiva en escuelas unidocentes y dirección 1: Un desafío para alcanzar la equidad educativa en contextos rurales.Revista Electrónica Educare, 22(3), 198-227.

Olano, K. B. V. (2007). Los profesores-directores que laboran en escuelas unidocentes del ámbito rural y sus necesidades de capacitación en gestión. Educación, 16(31), 63-80.

Pancorbo, V. (2021). cultura originaria como modelo metodológico para aprender operaciones básicas matemáticas en estudiantes de la institución educativa primaria 31081 Pazos-Huancavelica.

Parra, E., & Gutiérrez, L. (2016). El uso de pizarras digitales interactivas en el aula. Revista Vinculando

Pedrera, A. C. (2017). Arduino para Principiantes: 2ª Edición. IT Campus Academy.

Pérez, I. (2002). Las escuelas unidocentes rurales como organizaciones de cambio. Revista Electrónica Educare, (3), 161-173.

Polya, G. (1945). How to Solve It. 2da ed. New York: Princeton University Press, Doubleday Anchor Books

Rodriguez, M., L. (2018) Círculos de interaprendizaje mejoran la resolución de problemas en el área de matemática de la institución educativa N° 36024 Manta Huancavelica. Universidad San Ignacio de Loyola.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Abigail Silvia Iquiapaza Machaca, Dida Bendezú Crispín, Alejos Baby Fernando, Ronald Paucar Curasma

Downloads

Download data is not yet available.