Abstract
The work has the purpose of basing the qualities metacognitive, semiotics and pragmatic of the communication for the taking of decisions. It is shown the lacks that this sense maintains some focuses related with the communication. The treated aspects constitute an approach to the metacommunication from the conceptual foundations that intend, their structure and components. Finally, it is noticed the necessity and importance of the thematic one in the industrial engineer’s formation through the analysis of the influence that exercises in them the opportune behavior in the interactive process that you/they facilitate a bigger effectiveness in the managerial strategy and as consequence bigger contribution to the competitiveness in the company
References
Arribas, U. (2000). Comunicación en la empresa. La importancia de la información interna en la empresa. Revista Latina de Comunicación Social, 3(27).
Alvarez, J.C. y Ríos, I. (2016). La formación de competencias informacionales en el ingeniero industrial. Revista Transformación, 12 (2), 42-52.
Águila, A (2006). Metodología para el desarrollo de la competencia comunicativa desde lo paralingüístico en estudiantes de la carrera de derecho. Tesis doctoral. Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”, Camagüey, Cuba.
AguilaCarralero_Alisvech.pdf Báxter, E (1999). La comunicación educativa. ¿Le corresponde solo al maestro? La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Bendezú, R. (2001). Los dominios de la comunicación empresarial. Revista Pharos, 8 (1).
Gómez, M. (2007). La comunicación en las organizaciones para la mejora de la productividad: El uso de los medios como fuente informativa en empresas e instituciones andaluzas. Tesis doctoral. Universidad de Málaga, España.
González, A. (2010). Emociones desde una perspectiva psicobiológica. Monografía de licenciatura no publicada. Universidad Autónoma de Yucatán, Mérida, Yucatán, México. Horruitinier, P (2009). La universidad cubana modelo de formación. La Habana, Cuba: Editorial Universitaria.
Jackson, Y. (1983). Teoría de la Comunicación Humana. Barcelona: Herder. Jiménez, A. (2007). La comunicación empresarial en situación de crisis. Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona, España.
López, L (2003). Comunicación Social. Editorial Félix Varela. La Habana, Cuba López, S. (2007). Metodología para el desarrollo de la competencia comunicativa, desde el componente paralingüístico, en la comunicación audiovisual de los estudiantes de la carrera de periodismo. Tesis doctoral. Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”, Camagüey, Cuba
Ongallo, C. (2007). Manual de comunicación: Guía para gestionar el Conocimiento, la información y las relaciones humanas en empresas y organizaciones. Madrid, España: Editorial Dykinson.
Ministerio de Educación Superior (MES). (2019). Plan E para Ingeniería Industrial. La Habana, Cuba.
Ríos, I. y Alvarez, J.C (2016). La comunicación emocionalmente Inteligente en el entorno empresarial. Una mirada desde el ingeniero industrial. Ponencia en XIV Conferencia Internacional de Ciencias Económicas y Empresariales, evento en la Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”, Camagüey, Cuba
Muchinsky, M. (2016). Psicología Aplicada al Trabajo, [en línea].
Bavelas, B. y Jackson, D. (1995). Teoría de la Comunicación Humana. Barcelona: Herder.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Isabel Ríos Barrios, Juan Carlos Álvarez Yero, Daima Thabet Cabrera